Morzsika e-vakkantásai

Én egy aranyos labrador vagyok és itt olvashatók az e- vakkantásaim. Gazdiknak és gazdi jelölteknek egyaránt szólok. És persze: ez a blog nem jött volna létre, ha nincs a Gazdim. Néha ő is hozzászól.

Morzsika a Facebookon

Legfrissebb vakkantásaim

Engedelmességre nevelés/3

2008.03.06. 08:42 - Marketinges

Címkék: engedelmesség felugrálás

Felugrál a kutya

 

Több kérdést is kaptam, hogy miképp lehet elkerülni, hogy felugráljon a kutyánk?
Talán érdemes azzal kezdeni, hogy a Labrador hihetetlenül tud örülni. Ez nagyon aranyos tulajdonsága, kivételes élménybe részesíti a Gazdiját, azzal a kitörő lelkesedéssel, amit - például - haza érkeztekor produkál. Olyan energia mennyiség önti el ilyenkor a kutyát, amit képtelen magában tartani. Ilyenkor minél több testrészével szeretné érezni a Gazdi jelenlétét. Szívesen szájába veszi a Gazdi kezét, mancsaival átkarolja a lábát, vagy felugrál a Gazdi combjára. Ez olyan élmény, amiről kár lemondania a Gazdinak, de néha mégis kellemetlen, sőt kifejezetten bosszantó is lehet.
Két oldalról közelítem meg a kérdést:
  • Az egyik módszer, hogy egész egyszerűen leszoktatjuk a kutyát erről a viselkedésről. Én -Morzsika, a magam és a Gazdim nevében is mondom - ezt nem javaslom, de elfogadjuk, hogy van ahol ez a célravezető. Azt tudni kell, hogy azért ugrál fel a Labrador, mert a Gazdi figyelmét akarja ezzel kivívni. Ha ilyenkor várunk egy kicsit, majd rászólunk, akkor a legrosszabbat tesszük. A kutyánkban ez fog rögzülni: ha elég kitartóan ugrálok, akkor előbb utóbb rám figyel a Gazdim. Két lehetőségünk van. Vagy azonnal - de tényleg azonnal, lehetőleg még a szándék észrevételekor, emeljük fel a kezünket, és határozottan szóljunk rá a kutyusunkra. A kézjel is fontos. Vagy a lefele fordított tenyerünk, vagy a mutató ujjunk jelezze, hogy nem szabad! Persze az is igaz, hogy ez a módszer csak engedelmes kutyáknál működik. Ha még nem hallgat ránk a Labrador, akkor ez nem működik. Ebben az esetben ne vegyünk tudomást a kutyáról. Forduljunk el, nézzünk el a feje fölött stb. Így azt fogja érzékelni, hogy nem figyel rá a Gazdija. Ha abbahagyta az ugrálást, akkor guggoljunk le hozzá, és nagyon simogassuk meg.
  • A másik lehetőség, hogy van amikor szabad ugrálni, és van amikor nem. Ez bonyolultabb, de hasznosabb. Az én Gazdim például öltönyben jár el dolgozni, ezért reggel - amikor elindul otthonról, akkor nincs ugrálás. Ilyenkor - szerencsére - mindig megsimogat, én meg a hátamra fekszem, és így tűröm a kényeztetést. De ha indulunk sétálni, akkor a Gazdim is játszós ruhába öltözik és akkor szabad ugrálnom is. Ezt úgy tanultam meg, hogy csak akkor ugrálok, ha jelt kapok. Ha a Gazdim a mellére, vagy a combjára mutat, akkor tudom, hogy örül,Labrador ha ráteszem a mancsom. Egyéb esetekben   ez tilos. Kifejezettem tilos például, ha a Bálintnak nevezett családtaggal jön ki a házból. Bálintról még nem sokat tudok, de azt már mondta a Gazdim, hogy majd Bálint is sokat fog velem játszani. Ő egyelőre még nagyon pici. De visszatérve az ugrálásra: Mint már jeleztem, én egy jól nevelt Labrador vagyok. Ezért figyelek a Gazdimra, és nagyon hamar megjegyeztem, hogy mikor mit szabad. Ugrálni csak akkor ha engedélyt kapok. De akkor aztán....

Hajrá Morzsika Hajrá Labrador

A bejegyzés trackback címe:

https://labrador.blog.hu/api/trackback/id/tr69367831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gwynne (törölt) · http://gwynne.blog.hu 2008.03.23. 14:29:36

volt egy labi ismerősöm, aki úgy fejezte ki az örömét a gazdáinak, hogy tárgyakat (főként papucsot meg cipőt) vitt oda nekik. :)
és ez nem betanított mutatvány volt...

Tünde 2008.03.24. 22:10:54

Szia Gwynne !
Tünde vagyok nekem csak egy kis tacskó kutyusom van és valóban rászoktatás nélkül azonnal hozza a papucsomat.
Én arra gondoltam hogy ezt azért teszi mert tudja ha a papucs van rajtam akkor már nem hagyom egyedül magára.
Lehet hogy tévedtem ebben a hitemben de eddig eléggé megnyugtatott ez a tudat,de őt is a papucs viselése.
Teljesen mindegy mit csinál de csodálatos érzés arra haza jönni hogy várnak ránk és örülnek nekünk.

Marketinges · http://labrador.blog.hu 2008.03.25. 17:07:07

Szerintem is a kutyáknak az egy csodás tulajdonsága, hogy figyelnek ránk, érdekli őket a gazdijuk, és igyekeznek a kedvébe járni. Szerintem mindenkinek érdemes átélnie azt az élményt, hogy kutyája van.

Anita87 2010.06.03. 21:52:55

Van egy labrador kutyusom, most volt 3 hónapos. Kertes házban lakunk, mikor kint vagyok folyamatosan felugrál és harap. Minden felsőm és nadrágom tiszta lyuk. Szinte rágörcsöl a ruhára vagy a lábamra. Nem ereszti el. Nehéz leszedni magamról. Már minden félét kipróbáltam. Mennyi idős koráig rág meg mindent? Hogy lehet leszoktatni erről? Tiszta seb, kezem lábam. Előre is köszönöm a válaszokat!

Timka és Bella 2011.03.08. 09:59:48

Szia Morzsika és Gazdija!

Én a labimat egy kompakt megoldással szoktattam le a felugrálásról, sikeresen!
Amikor felugrott rám, elkaptam a melső lábait és megtartottam egy picit, annyi ideig, míg ki nem akart szabadulni (kb. 5 mp) -ilyenkor megpróbálta megharapni a kezem, vagy megnyalni-.Na ilyenkor egyből elengedtem és a "Hol a labda?" felkiálltással játékba hívtam.Persze egyből hozta a lasztit és már nem a felugrálásra koncentrált,hanem hogy mikor óhajtom már neki eldobni a labdáját.Ezt kb. 5x játszottuk el, most már ha találkozunk, egyből a lasztit,vagy vmi játékot hoz és eszébe se jut felugrálni.
Amúgy döbbenetes hogy mennyire gyorsan tanul.Klikkerrel képzem, napi 10-15 percet, szuper módszer, és imád a klikkerrel dolgozni Bella. Jutifalinak a legolcsóbb parizert veszem, körömnyi darabokra vágom és ezzel jutalmazom.
Sajnos a canis merga megevése nálunk is probléma, a papírzsepi megevéséről már nagyjából sikerült leszoktatni.Visz egyszer 5 egész nylonzacskót evett meg, ami egy az egyben jött ki belőle...hál istennek.Hihetetlen,hogy mennyire evésközpontú (ez azért a tanításnál nem kis előny...), amúgy meg átok.Sokszor séta közben azért nem figyel rám,mert vmit nagyon eszik (tőlem 10 méterre...mire odaérek, már a pociban van, a Pfújra ilyenkor meg süket...).Tipp esetleg,hogy hogyan lehetne még jobban kondícionálni?


süti beállítások módosítása